Voor managers die succesvol en inspirerend willen leidinggeven

Buiten de comfortzone ligt groei. Ook voor je team.

Marianne SchuttenLeiderschapscoach en –trainer

Denk aan een periode waarin je niet kon wachten om naar je werk te gaan? Wat maakte je werk zo motiverend? Dit is een vraag die ik vaak stel aan leidinggevenden. Het gaat over hun eigen motivatie.
Vaak beschrijven ze dan iets wat in eerste instantie een beetje beangstigend was. Bijvoorbeeld een project dat ze nog nooit hadden gedaan. Of een groots idee dat ze hadden voorgesteld en dat ze nu moesten gaan waarmaken.

Ook vertellen ze hoe goed het voelde toen ze voorbij die eerste angst waren. Hun motivatie kreeg een enorme boost doordat ze iets nieuws leerden, iets anders probeerden, oude grenzen doorbraken. Herken je dit ook?

Die behoefte om te groeien, om uitdagingen te overwinnen, om beter te worden is sterk en diepgeworteld. En heel motiverend. Uit onderzoek blijkt dat ‘de kans om te groeien en ontwikkelen’ de op één na belangrijkste driver is voor bevlogenheid en motivatie bij medewerkers.  

Soms zeggen leidinggevenden dat zij teamleden hebben die niet WILLEN groeien. Ze ervaren dat als een probleem omdat het de groei van hun team tegenhoudt.

Onthoud dat er vaak wat anders aan de hand is. Groei vereist namelijk jezelf stretchen en nieuwe dingen proberen. Dat betekent dat je buiten je comfortzone moet treden.

En hier zit hem nu vaak de crux.

Buiten de comfortzone is het oncomfortabel en onzeker. En daarom zullen deze medewerkers hun tegenzin laten merken. Maar bedenk dat dit vaak voortkomt uit angst. ‘Niet willen’ is dan ‘niet durven’.

Ze zullen daarom niet uit zichzelf stappen zetten om te groeien. Een vogel schuift haar jong uiteindelijk het nest uit om het te laten vliegen. Als leidinggevende moet je zo nu en dan je medewerkers een stukje verder pushen, voorbij hun comfortzone, om ze te laten groeien.

Want:

De slechtste dienst die je je medewerkers kunt bewijzen is ze nooit uit te dagen.  

De sleutel zit ‘m in hoe ver je ze uit de comfortzone pusht. Té ver en ze verliezen hun vertrouwen dat ze het kunnen en dat demotiveert. Niet ver genoeg en het voelt niet als een uitdaging en motiveert niet.

Begin veilig. Start klein om zo kleine stappen te zetten en winsten te behalen. Die voortgang en overwinningen zorgen ervoor dat het zelfvertrouwen groeit. En dan kun je ze steeds een beetje meer uitdagen zodat je je team naar een hoger niveau tilt.   
 
3 tips:

  • Bepaal wanneer je medewerker klaar is voor een ‘stretch opdracht’.  Blijf er dicht genoeg bij om te helpen maar bemoei je er niet mee.
  • Geef je medewerker een gevoel van voortgang. Zeker als hetgeen wat ze doen moeilijk of uitdagend is. Bepaal mijlpalen en tussendoelen. Houd deze samen met je medewerker bij en vier het als er een mijlpaal is bereikt.  Dat gevoel van voortgang bouwt vertrouwen en geeft de motivatie om door te gaan.
  • Laat je medewerker weten dat je in hem of haar gelooft. Laat merken dat je vertrouwen hebt in zijn of haar kunnen.  

 

Vond je dit interessant en wil je meer tips ontvangen? Vul hieronder je gegevens in en je krijgt 1 keer gratis per week praktische leiderschapstips in je mailbox. Bovendien ontvang je gratis het e-rapport: 5 onmisbare prioriteiten voor succesvol en inspirerend leidinggeven.



 
 
E-mail:
Voornaam:
 
 

Jouw reactie op Buiten de comfortzone ligt groei. Ook voor je team.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


css.php