Voor managers die succesvol en inspirerend willen leidinggeven

Geen vertrouwen. Geen feedback.

Marianne SchuttenLeiderschapscoach en –trainer

Een aantal jaar geleden runde ik een MD programma voor een grote industriële organisatie. We deden veel trainingen over feedback geven. Maar naarmate we meer trainingen deden merkte ik dat het bij een aantal leidinggevenden weinig hielp. 

Deze leidinggevenden gaven nog steeds niet voldoende feedback aan hun medewerkers. En als ze het al wel deden dan kwamen medewerkers nog steeds verward uit dat soort gesprekken. Met weinig idee wat ze nu anders moesten doen.

Ik realiseerde me iets belangrijks. Wat cruciaal is in het geven van lastige feedback is niet zozeer het gesprek zelf maar alles wat daarvóór heeft plaatsgevonden.

Die leidinggevenden wisten namelijk prima wat ze wilden zeggen. Maar ze hadden het gevoel dat ze het niet konden zeggen. Met andere woorden ze voelden zich er vreselijk ongemakkelijk bij om te zeggen wat ze wilden zeggen.

Dat kwam omdat er niet genoeg veiligheid of ‘toestemming’ was voor het geven van lastige feedback. Dus zeiden ze maar niets of gaven vage boodschappen.

Als je jezelf hierin herkent en ook worstelt met het geven van lastige feedback dan kan het zijn dat het niet de boodschap zelf is die het lastig voor je maakt. De mogelijkheid om echt eerlijke feedback te geven heeft alles te maken met de kwaliteit van je relatie. En weinig met de moeilijkheid van de boodschap.

Denk aan de mensen in je werk of privé leven die alles tegen je kunnen zeggen. Die jou de waarheid kunnen zeggen, wat het ook is. Je vindt het misschien niet leuk om te horen maar je luistert naar wat ze te zeggen hebben. Omdat je weet dat ze het beste met je voor hebben en met je begaan zijn.

Je vertrouwt hun motieven. Je vertrouwt hen. Het zijn de mensen met wie je een hoge vertrouwensrelatie hebt.

Als je worstelt met feedback geven, kijk eens naar de relatie die je hebt met die medewerker en vraag jezelf af; Weet deze medewerker dat ik hem steun? Weet hij dat ik voor de volle 100% achter hem sta? Vertrouwt hij mij?

Als het antwoord op een van deze vragen negatief is dan is het misschien niet de feedback zelf waar je mee worstelt maar de kwaliteit van je relatie. Met name het niveau van vertrouwen dat aanwezig is in de relatie.

Werk aan het bouwen van vertrouwen met deze persoon en je zult zien dat het feedback geven je veel makkelijker af gaat.

Hoe je dat doet? Start met het beter leren kennen van je medewerker. Laat hem weten dat je wilt dat hij succesvol is. Laat dat zien door hem te ondersteunen en te helpen. Vertel hem dat als je constateert dat hij iets doet wat zijn succes in de weg staat, dat je hem dat zal vertellen. Dat het hem niet helpt als je niets zegt. Vraag of hij daar OK mee is. En, natuurlijk, wees heel specifiek wanneer je feedback geeft.

Vertrouwen opbouwen kost tijd.

Wanneer je medewerkers weten dat je ze respecteert en steunt en dat je wilt dat ze succesvol zijn dan heb je een grote mate van vrijheid om te zeggen wat je wilt. Wanneer ze jouw motieven niet vertrouwen dan is het geven van feedback (en zorgen dat de ander er wat mee doet) bijna onmogelijk.

Vond je dit interessant en wil je meer tips ontvangen? Vul hieronder je gegevens in en je krijgt 1 keer gratis per week praktische leiderschapstips in je mailbox. Bovendien ontvang je gratis het e-rapport: 5 onmisbare prioriteiten voor succesvol en inspirerend leidinggeven.



 
 
E-mail:
Voornaam:
 
 

Jouw reactie op Geen vertrouwen. Geen feedback.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


css.php