Voor managers die succesvol en inspirerend willen leidinggeven

7 slimme voorbereidingstips voor een lastig gesprek met je medewerker

Marianne SchuttenLeiderschapscoach en –trainer

Vind jij het lastig om een kritisch gesprek te voeren met een medewerker? Voorbereiden helpt. Hier zijn 7 slimme tips hoe je zo’n gesprek goed kunt voorbereiden. 

Veel leidinggevenden vinden het voeren van een lastig gesprek met een medewerker één van de vervelendste dingen van hun functie.

Maar het hoeft niet altijd iets negatiefs te zijn. Want zie het zo: vaak leer je tijdens, en in de aanloop naar, zo’n gesprek meer over jezelf. En dat is iets wat jou weer helpt om te groeien als leidinggevende.

Wat mij altijd enorm heeft geholpen was een goede voorbereiding. Je kunt veel van die spanning die je soms voelt voor zo’n gesprek verminderen door je goed voor te bereiden. Het helpt om je meer op je gemak te voelen, je boodschap te verhelderen en om alles in perspectief te plaatsen.

Ik geef je 7 tips hoe je je goed kunt voorbereiden op zo’n lastig gesprek met een medewerker.

1. Bereid je boodschap voor
Dit is niet het moment om te gaan improviseren. Je hebt echt geen dagen nodig om je voor te bereiden, denk eerder in minuten. Ga op een rustige plek zitten met een blanco vel voor je. Schrijf de dingen op die jou zorgen baren bij deze medewerker en die ertoe hebben geleid dat dit gesprek moet plaatsvinden. Dit helpt je om je gesprek straks gefocussed te houden op waar het om gaat.

2. Bereid je gedachten voor
Vaak hebben we een kritisch gesprek met een medewerker omdat we teleurgesteld zijn of omdat de prestatie van die medewerker ons zorgen baart. Om een beetje balans te brengen in je gedachten, denk aan een keer dat je erg tevreden en blij was met deze medewerker. Die keer dat hij of zij iets gedaan heeft of een goede prestatie heeft geleverd waar je tevreden over was.

Dit helpt je om te vermijden dat je het gesprek in gaat met een onredelijk boze of negatieve houding. Kritische gesprekken moeten eerlijk zijn maar wel respectvol.

3. Bereid je medewerker voor
Laat je medewerker weten dat het gesprek eraan komt zodat hij of zij zich ook kan voorbereiden. Je hoeft geen details te geven maar je medewerker hoeft ook niet overrompeld te zijn in het gesprek. De timing is belangrijk. Laat het een paar uur of een half uur voor het gesprek weten.

4. Focus op je medewerker
Weet waar je extra aandacht aan moet schenken bij je medewerker. Wat zijn zijn of haar waarden? En sterktes? Heeft je medewerker bijvoorbeeld specifieke voorbeelden nodig? Hoe kun je hem of haar motiveren en niet ontmoedigen? Verschillende medewerkers vragen om verschillende benaderingen.

De een heeft tijd nodig om wat je vertelt allemaal te processen. De ander zal zich de hele nacht suf piekeren hoe te verbeteren. Afhankelijk van de situatie kun je voor de volgende dag een follow-up gesprek van een half uur inplannen.

5. Manage resultaten en leid mensen
Een betere performance kan niet worden afgedwongen. Dit is een valkuil waar veel leidinggevenden intrappen. Als je een betere performance wilt van je medewerkers dan moet die verbetering worden begrepen en worden gewild. Bedenk daarom hoe je je medewerker kunt beïnvloeden om te verbeteren.

6. Creëer een veilige omgeving
Je kunt een veilige omgeving creëren door er zelf mee te starten. Je kunt je medeweker namelijk niet forceren om aanspreekbaar te zijn en zich open op te stellen. Jij zult voor moeten gaan.

7. Spreek je verwachtingen uit
Wat wil je dat je medewerker verandert of doet na het gesprek? Hoe ga je hem verantwoordelijk houden hiervoor?

 

Vond je dit interessant en wil je meer tips ontvangen? Vul hieronder je gegevens in en je krijgt 1 keer gratis per week praktische leiderschapstips in je mailbox. Bovendien ontvang je gratis het e-rapport: 5 onmisbare prioriteiten voor succesvol en inspirerend leidinggeven.



 
 
E-mail:
Voornaam:
 
 

Jouw reactie op 7 slimme voorbereidingstips voor een lastig gesprek met je medewerker

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


css.php